In 2012 kwam kok Ferdy Molenaar, oprichter van Bugman, voor het eerst in aanraking met het gebruik van insecteneiwit als voedsel tijdens de presentatie van het eerste Nederlandse insectenkookboek van Arnold van Huis. Hoewel hij aanvankelijk wat sceptisch was over het gebruik van insecteneiwit in voedsel, begon hij na het proberen steeds meer potentie in deze sector te zien. Dit plantte het eerste zaadje voor een nieuwe ontwikkeling: insecten als culinaire ervaring.
Vanuit een koksperspectief begon Ferdy naar het gebruik van insecten in voeding te kijken. Met een grote dosis passie combineerde hij dit met de trends rondom eiwitten, duurzaamheid en gezondheid. Hij zag veel mogelijkheden om het concept van insecten als voeding uit te breiden, ondanks de uitdaging dat nog niet iedereen het meteen accepteerde. “Ook mede-studenten en familie geloofden er niet zo in, maar juist dat maakt het interessant. Dan kun je van niets, iets gaan maken,” zei Ferdy.
Ferdy refereerde ook terug naar het eerste insectenkookboek. Toen werd er vooral veel gebruik gemaakt van hele insecten, iets waar hij graag van af wil. “Er is zoveel mogelijk met insecten zonder dat we het hoeven te hebben over een heel insect. Liever praten we over insecteningrediënten, zoals het eiwit,” vindt hij.
Ferdy begon pas echt serieus tijdens de coronapandemie. Hij zocht zijn oude kookdocent weer op en samen met een businesscoach keken ze naar de mogelijkheden van het gebruik van insecten in gerechten. Ze maakten analyses van de krachten, zwaktes en waar verbetering nodig was. Met deze kennis startte Ferdy het imago “Bugman”, met als doel koken met insecten als nieuwe stijl op te zetten door middel van culinaire inspiratiesessies die inspelen op de belangrijke trends van nu. Hij vond dat wat er tot dan toe was gedaan wel een update kon gebruiken, en zo begon Bugman officieel.
Het belangrijkste waar men rekening mee moet houden in deze sector is dat de sector nog in een pioniersfase zit. Je moet dus van veel markten thuis zijn: naast koken moet je ook werken aan marketing, productontwikkeling en vooral overtuigen en overbrengen. Met uithoudingsvermogen en creativiteit kom je al een heel eind maar je blijft continu nieuwe dingen leren geeft Ferdy aan. Je moet vooral ook gewoon beginnen,” is zijn boodschap. “Als je begint en gaat experimenteren weet je waar je naartoe kan gaan.” Daarnaast willen mensen soms de meer biologische kant weten van de insectensector. Dit is voor hem een wat lastigere vraag, maar gelukkig zijn er partijen in de sector waar hij mee samenwerkt om ook dat deel van het verhaal mee te kunnen nemen.
De grootste uitdaging is volgens Ferdy de mening van de consument. Hoewel de reactie van het overgrote deel van de mensen nieuwsgierig is, geeft hij als tip om niet te spreken over “insecten” maar over “insecteneiwit”. Dit kan net de drempelverlaging zijn die mensen nodig hebben.
Ferdy’s visie is dat er binnen een paar jaar insectenproducten in de supermarkt liggen. Wat daarvoor nodig is? Vooral heel veel lawaai. Mensen moeten erover gehoord hebben en een leuke eerste ervaring hebben gehad. “Soms besef je je niet hoe groot deze sector wel niet kan worden en wat de impact kan zijn,” zegt hij. Dus, laat het weten dat insecteneiwit lekker is en een enorme impact kan hebben. Volgens Ferdy zijn we al een heel eind als we alleen al 5% van de bevolking kunnen overtuigen van de voordelen van het eten van insecten(eiwit).
Houd daarnaast de agenda’s in de gaten, want eind september zal Ferdy een grootschalig evenement mede organiseren. Hier zullen meerdere experts en koks zoals Joseph Joon, Marcel Dicke en anderen een breed publiek laten zien wat er allemaal kan met insecten. Klik hier voor meer informatie over het evenement.
Auteur:
Shannon den Engelsman